PREGLED HRVATSKOG I SVJETSKOG BRODOGRAĐEVNOG TRŽIŠTA na koncu 2015.

Potražnja za putničkim i brodovima specijalne namjene i nadalje je stabilna, te omogućava EU brodogradilištima da posluju pozitivno

Luksuzna jahta KATINA/Brodosplit/FOTO Škveranka
ULAZAK BRODOSPLITA NA SVJETSKO TRŽIŠTE LUKSUZNE, TURISTIČKE BRODOGRADNJE *KATINA je prva novogradnja izgrađena za flotu BRODOSPLIT PLOVIDBE te je ujedno najveća i najluksuznija jahta u Hrvatskoj VIDEO

U prvoj polovici 2015., svjetska knjiga narudžbi je bila u laganom padu u odnosu na isto razdoblje 2014., te je u njoj bilo 5,809 brodova, s ukupno oko 106 milijuna cGT. Ukupna vrijednost brodova u knjizi narudžbi je bila oko 290 milijardi USD. Zahvaljujući putničkim brodovima, koji se u velikoj mjeri grade u eurospkim brodogradilištima, oko 13 % knjige narudžbi, mjereno u vrijednosti ugovorenih brodova otpada na eurospka brodogradilišta (38,8 milijardi USD), dok mjereno u cGT-ima, na europska brodogradilišta otpada oko 8 % svjetske knjige narudžbi.

Pad potražnje na svjetskom brodograđevnom tržištu, pa time posljedično i smanjenje cijena novogradnji, kao i velika zakašnjenja i otkazi ugovora za „offshore“ brodove, doveli su u opasnost velika južnokorejska brodogradilišta (Daewoo, Hyundai, Samsung). Osim samih brodogradilišta ovakvi nepovoljni trendovi opasno ugrožavaju i južnokorejske banke-kreditore brodogradilišta (Korean Development Bank, Korean EXport IMport Bank). O opsegu problema govore i podatci o ukupno ostvarenim gubitcima ova tri velika brodogradilišta – ukupno oko 4 milijarde USD u prvoj polovici 2015. Od tog ukupnog broja na Hyundai otpada oko 200 milijuna USD, na Samsung oko 100 milijuna USD, a na Daewoo oko 3,7 milijardi USD.

Unatoč negativnom stavu javnog mnijenja oko pokrića ovih dugova, južnokorejska vlada odobrila je novu investicijsku shemu, za praćenje financiranja gradnje raznih putničkih brodova. Paralelno s odobrenjem financijske sheme, formirana su i nova vladina tijela za čvršću kontrolu financiranja brodogradilišta.

Kineska brodogradilišta također su znatnije pogođena lošijim stanjem tržišta, što je utjecalo na smanjenje količine novougovorenog brodovlja (pad od 78,4 % u odnosu na prvu polovicu 2014.). Kineska vlada je zbog takvog lošeg stanja odlučila provesti mjere restrukturiranja brodograđevne industrije, kako bi se ponajprije smanjio utjecaj prekapacitiranosti.

Japanska brodogradilišta nastavila su s jačanjem tržišne pozicije, ponajprije kao posljedicu odluke iz 2013., o slabljenju Yena u odnosu na USD. Nadalje, provodi se revitalizacija sektora i učvršćuje položaj na tržištu, s namjerom znatnijeg prisustva na vojnom i offshore tržištu.

Neka europska brodogradilišta su zahvaćena krizom na klasičnom „offshore“ tržištu (Norveška, Turska). Potražnja za putničkim i brodovima specijalne namjene (dredgers, multipurpose offshore vessels, offshore wind farm construction vessels, yachts…) i nadalje je stabilna, te omogućava EU brodogradilištima da posluju pozitivno.

Europska knjiga narudžbi brodova, Studeni 2015.
Europska knjiga narudžbi brodova, Studeni 2015.

I nadalje, niske cijene nafte utječu na znatan pad potražnje za novim istraživanjima i eksploatacijom nalazišta, dok se operativni troškovi eksploatacije brodova znatno smanjuju.

Zbog nešto usporenijeg rasta tržišta, nižih cijena nafte, te smanjenog svjetskog pomorskog prometa roba i usluga, neki ugovoreni offshore projekti i narudžbe su odgođeni.

Svjetska knjiga narudžbi brodova, Studeni 2015.
Svjetska knjiga narudžbi brodova, Studeni 2015.
Hrvatska knjiga narudžbi brodova, 1.1.2016. pdf

Izvor: Hrvatska brodogradnja Jadranbrod d.d.

CROATIAN SHIPBUILDING CORPORATION

 

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s